Tuesday, July 05, 2005

NEWS LETTER OF BAM 27

بنی آدم اعضای یکدیگرند
شماره 27، چهارشنبه 15 تیر ماه 1384

در این شماره می خوانی
د

صدای کودکان
گزارشهایی از سازمان های غیردولتی
صنایع دستی بم
وووووووو


سرمقاله

فردایی بهتر برای کودکان همراه با کودکان

در این شماره به مسائل کودکان در بم پرداخته شده است، پروژه شهر سالم بم بدون توجه عمیق و دقیق به مسائل کودکان موفق نخواهد بود، به همین دلیل یکی از کارگاههای اصلی توسعه اجتماعات محلی، به آموزش جمعی از مربیان کودکان در مقطع پیش دبستانی و کانون های فرهنگی اختصاص یافت و با آموزش به روش های مشارکتی، مربیان برای کار با گروه های کودکان محله تواناتر شدند تا بتوانند آنان را تشویق کنند که جستجوگرانه و خلاقانه محیط اجتماعی خود را توضیح دهند، نقاشی کنند و با این کار ایده های خود را برای یک فضای بهتر پیشنهاد کنند. مربیان به محل کار و زندگی خود رفتند و کار را با کودکان آغاز کردند نتیجه هیجان انگیز بود، حداقل ده کارگاه در نقاط مختلف شهر برگزار شد و انبوهی از یادداشت و نقاشی فراهم شد. بررسی نتایج این کارگاهها (در این شماره به اختصار برخی از آنها گزارش شده است) نشان داد که کودکان به انفراد و بطور دسته جمعی، محیط خود را به خوبی مشاهده می کنند، خطرات آن را نیک می دانند و آرزوی تغییر آن را دارند
در این شماره همچنین تعدادی از سازمان های غیردولتی مرتبط با کودکان، که پس از زلزله در بم فعال بوده اند معرفی شده است. این سازمان ها، تلاش کرده اند که از رنج کودکان بکاهند و تحمل دنیای پس از فاجعه زلزله را برایشان آسان تر کنند
اما هنوز کارهای زیادی برجا مانده است. در این شماره به کودکان کار نیز اشاره شده است. که در یک دنیای وارونه هزینه زندگی والدین خود را فراهم می کنند و از حق آموزش، بازی و... محروم می مانند
چه می توان کرد؟ شهروندان بم در هر محله می توانند گروه های کوچک داوطلب برای حمایت از کودکان کار، کودکان بدسرپرست، کودکان معلول تشکیل بدهند، دفتر هماهنگی اجتماعات محلی شهرستان بم آمادگی دارد تا با همکاری سازمان های دولتی و غیردولتی مرتبط با کودکان امکانات و آموزش های لازم را فراهم آورد، تا هر شهروند دیده بان حقوق کودکان محله خود باشد
سازمان های دولتی ارکان اساسی برنامه های حمایتی ازکودکان هستند. سازمان بهزیستی می تواند و باید برای کاهش رنج کودکان کار، آنها را به دقت شناسایی کند و برای والدین نیازمند آنان اشتغال و مستمری فراهم آورد
شهرداری می تواند و باید برای کودکان نیازمند اردوهای تفریحی تابستانی تدارک ببیند، کاری که سال گذشته با همکاری شهرداری تهران و شورای شهر بم به شکلی شایسته انجام گرفت و در نهایت آموزش و پرروش، که متولی اصلی آموزش و پرورش کودکان است می تواند و باید که پروژه ای برای حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل فراهم آورد با آموزش معلمان داوطلب، ارتباط مدرسه، محله و شهروندان را به گونه ای برقرار نمایند که فضای مدرسه مورد استفاده همه کودکان و والدین آنان در ساعت تعطیلی مدرسه باشد و یکی از مهم ترین برنامه ها، آموزش پیمان نامه حقوق کودک و برنامه ریزی برای کاهش نقض آن در محله و خانواده است
جامعه ای که تضمین حقوق و رفاه کودکان را در اولویت برنامه های خود قرار دهد می تواند با تکیه بر خلاقیت نسل جوان، آینده ای مطمئنی را برای همگان تأمین نماید

حقوق کودکان و پدران و مادران

پیمان حقوق کودک ، از بسیاری حقوق اولیه کودکان پشتیبانی می کند. اما حق والدین را که می توانند تصمیم بهتری درباره فرزندان خود بگیرند، نقض نمی کند. در حقیقت این پیمان از دولتها می خواهد که تمام کوشش خود را برای برقرار ماندن بنیاد خانواده به کار ببرند و از هیچ کمکی به خانواده ها دریغ نکنند تا آنها نیز بتوانند مسئولیتهای عمده خود را نسبت به بزرگ کردن کودکانشان انجام دهند
پیشبرد حقوق کودک به مفهوم ایجاد تضاد بین کودکان ، بزرگسالان و مسئولان آنها نیست ، بلکه آماده سازی همه مردم است تا برای زندگی سالم ، بی خطر و پربار کودکان همکاری کنند


فردا یعنی کودکان

بعد از زلزله پنج دی ماه ، بسیاری از سازمانهای غیر دولتی ایرانی برای امدادرسانی در بم حضور یافتند« بیش از30 سازمان غیردولتی» در این میان بسیاری از این سازمانها گروه هدف خود را کودکان انتخاب کردند و سعی نمودند حمایت ها و مراقبت های لازم در جهت التیام بخشی به کودکان ارائه دهند بر مبنای پژوهشی که سال گذشته انجام گرفت مجموعاً هشت گروه غیردولتی شامل یازده (ان جی و) بطور مشخص در زمینه کودکان تخصص داشته و در بم فعالیت کرده اند. این سازمانها عبارت بودند از
رفاه آسیای مرکزی (یک خیریه مسیحی) ، انجمن حمایت از کودکان کار ، انجمن حمایت از حقوق کودک ، بنیاد کودک ، ستاد مراقبت از کودکان آسیب دیده ( انجمن دوستداران کودک کرمان و موسسه پژوهشی کودکان دنیا ) ، کانون توسعه فرهنگی کودکان، موسسه توسعه فرهنگی – اجتماعی مهر ویستا، ستاد حمایت پایدار ( موسسه مادران امروز، انجمن آموزشی پویا ،شورای کتاب کودک و انجمن هموفیلی). علاوه بر این سازمانها بسیاری از سازمانهای دیگر نیز به اشکال مختلف در سطوح وسیع و یا محدود به حمایت از کودکان پرداخته اند. این سازمانها عبارتند از ستاد یاری بم ( سیب ) چکاوک ، موسسه نیکوکاری نجات، انجمن وحدت جوانان ایران زمین و نوباوران جوان بم
در اینجا برخی سازمانهای غیر دولتی که در عرصه کودکان فعالیت می کنند معرفی می شود

انجمن حمایت از حقوق کودک

انجمن حمایت از حقوق کودکان به عنوان سازمانی غیر دولتی در سال73 فعالیت خود را آعاز کرده است ، هدف اصلی انجمن تبلیغ و ترویج اصول مندرج در پیمان نامه حقوق کودک است . کلیه فعالیتها انجمن غیر سیاسی و غیر انتفاعی است که ضمن رعایت کامل قوانین جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مربوط به آموزش، اطلاع رسانی، تعلیم و تربیت بهداشت و درمان کمک های عملی به کودکان آسیب دیده از بلایای طبیعی ، اجتماعی و شرایط سخت ... و نیر ارائه خدمات مشاوره به خانواده ها تلاش می کند
در راستای اهداف مربوط به ترویج پیمان نامه حقوق کودک، همواره انجمن به آموزش همگانی حقوق کودک ، بازنگری و اصلاح قوانین به نفع کودکان، تبیین و تصریح سن کودکی در قوانین کشور بر اساس پیمان نامه حقوق کودک و رفع تبعیض جنسیتی در قوانین مرتبط با کودکان اهتمام ورزیده است
یکی از اولین پروژه های اجراشده در بم ، تاسیس یک مدرسه با گنجایش 300 دانش آموز در چادر بوده است که تقریبا به مدت 2 ماه بعد از زلزله ادامه پیدا کرد،.سپس این کار به آموزش وپرورش محول شد. پس از آن انجمن چهار مهد کودک را در اردوگاه های وحدت ، ثارالله ، باغدشت و میدان زید مورد حمایت قرار داد. یکی از مهمترین نقاط قوت انجمن حقوق کودک ، کارهای حقوقی در زمینه کودک آزاری است به نظر می رسد انجمن در بم در حیطه ای از فعالیت وارد شده است که گروههای متخصص دیگری نیز وجود دارد . در حالیکه سابقه مسائل اجتماعی در بم به عنوان یک گذرگاه مواد مخدر می تواند برای کودکان به ویژه کودکان تنها خطرناک باشد و احتمال می رود آنها به اشکال گوناگون مورد سو استفاده قرار گیرند در عین حال با مرگ بسیاری از والدین ، ازدواج های در سن کودکی ( که قبلا نیز رواج داشته است) گسترش بیشتری پیدا کند ، آگاهی بخشی عمومی آن هم از جانب یک سازمان غیر دولتی که صلاحیت و تخصص این امر را دار د می تواند مفیدیت بیشتری داشته باشد

موسسه خیریه رفاه کودک

این موسسه در بم تحت عنوان «بنیادکودک» فعالیت نمود ، این موسسه ثبت شده است وا ز 8 سال قبل فعالیتها ی خود را در ایران آغاز کرده است
هدف اصلی موسسه حمایت مالی از دانش آموزان مستعد و کم بضاعت است و پس از شناسایی این گروه برای آنان کفیل یابی می کند . نماینده موسسه در بم اظهار می دارد که در جریان حمایت مالی مددکاران بر آن نظارت می کنند منابع مالی بنیاد کودک از طریق ایرانیان خارج از کشور تامین می شود. مهمترین فعالیت این سازمان توزیع کمکهای امدادی بوده است و برنامه آینده خود را کفیل یابی برای کودکان بم « تعداد مشخص نیست» اعلام نموده است

انجمن حمایت از کودکان کار

این انجمن در سال 1381 تاسیس شده است و به صورت هیئت امنایی اداره میشود. هدف اصلی فعالیت در بم ، حمایت روانی اجتماعی از کودکان و خانواده ها بوده است ، انجمن اعتقاد دارد به دلیل ارتباط با کودکان کار که غالبا کودکان آسیب دیده بوده اند ، تجربه خوبی در زمینه کار با کودکان آسیب دیده دارد، برنامه عملیاتی برای حمایت روانی – اجتماعی از کودکان شامل برنامه های تفریحی آموزشی بوده است. انجمن حمایت از کودکان کار در ابتدا محل فعالیتهای خود را دریک منطقه معین از شهر بم یعنی بلوار معلم مرکز خود را مستقر نمود

ستاد حمایت پایدار

این ستاد از چهار سازمان غیردولتی انجمن آموزشی پویا ، موسسه مادران امروز ، شورای کتاب کودک و انجمن هموفیلی تشکیلی شد. متخصصان گروههای فوق به ویژه سه گروه اول به نوبت در بم حضور داشتند.گروه هدف ستاد کودکان و والدین بوده است.و به طور منظم کار آموزشی با کودکان در گروههای پیش دبستان و دبستان ، با والدین و مربیان کودک را ادامه داد و همکاریهای منظمی نیز با بهزیستی در جهت آموزش کلیه مربیان انجام داد

ستاد مراقبت از کودکان آسیب دیده در
زلزله بم

این ستاد مرکب از دو سازمان غیر دولتی موسسه پژوهشی کودکان دنیا و انجمن دوستداران کودک است . موسسه پژوهشی کودکان دنیا یک سازمان مستقل ، تخصصی و پژوهشی است که از سال 1373 با هدف کمک به گسترش برنامه های مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال در ایران فعالیت می کند. از این سال تاکنون طرح ها و برنامه های متنوع و متعددی را در سطح ایران با مشارکت سازمانهای دولتی و بین المللی انجام داده است. اهداف موسسه عبارتند از: کمک به گسترش برنامه های مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال، عمومی ساختن اموزش کودکان خردسال، یافتن راهها و روش های خلاق آموزش برای کودکان خردسال، توانمند سازی مراقبین کودک در حمایت و مراقبت از رشد و تکامل کودکان خردسال در جوامع شهری ، روستایی و محلی، توسعه مراکز آموزش کودکان خردسال درسطح ملی بر تمرکز بر جوامع محروم
انجمن دوستداران کودک در سال 1379 با همکاری موسسه پژوهشی کودکان دنیا در کرمان تاسیس شد اهداف انجمن ترویج پیمان نامه حقوق کودک و گسترش برنامه های آموزشی به ویژه برای کودکان خردسال اعلام شده است
انجمن با همکاری مؤسسه در بم 300 مربی کودک را آموزش داده است. و تلاش نموده است ازطریق برنامه های متعدد اموزشی ، استفاده از رسانه ها و بازدید از مراکزی که کودکان دران حضور دارند به ترویج اصول پیمان نامه حقوق کودک بپردازد. و همچنان به حمایت های تخصصی آموزشی خود در بم در جهت ایجاد شرایط بهتر برای کودکان ادامه می دهد

چرا کودکان باید حقوق خود را بشناسند؟

هر جامعه ای امیدوار است و انتظار دارد که کودکانش در بزرگسالی بتوانند در بهتر شدن آن جامعه مؤثر باشند. با وجود این از دادن حقوقی که کودکان را قادر به ادامه حیات، رشد کامل و شرکت در فعالیتهای مختلف می کند دریغ می شود
کودکان ، هم در کشورهای در حال رشد و هم در کشورهای صنعتی هر روز با زد و خوردهای خیابانی ، تحت فشار قرار گرفتن به منظور استفاده کردن از مواد مخدر ، سوء استفاده جنسی و تجاوز درگیرند و مجبورند آن را تحمل بکنند. میلیونها کودک به مدرسه راه می یابند اما هرگز آن را به پایان نمی رسانند. حتی در کشورهایی که کودکان زیادی به مدرسه می روند ، امکان تحصیل برای اقلیتهای قومی و فرهنگی ، دختران و کودکان معلول ، محدود و یا غیر ممکن است. هنوز هم تعداد بیشماری از کودکان به دلیل بیماریهای قابل پیشگیری می میرند. هنوز هم تغذیه نامناسب ، کودکان بسیاری را عذاب می دهد، در بسیاری از نقاط دنیا آب تمیز و امکانات بهداشتی در دسترس نیست. چه در کشورهای صنعتی و چه در کشورهای در حال رشد ، آلودگی هوا و از بین رفتن محیط زیست مشکلات بسیاری را برای کودکان به وجود آورده است
در برخی از نقاط دنیا کودکان دبستانی را به سربازی می برند شکنجه می دهند ، بی رحمانه تنبیه و زندانیشان می کنند و از حقوق قانونی شان محرومشان می کنند
از کودکانی که نیازهای اولیه و حقوق اساسی شان نادیده گرفته شده است ، هرگز نمی توان انتظار داشت که در بزرگسالی افراد علاقمندی به حقوق دیگران باشند و به افراد دیگر احترام بگذارند. پایمال شدن حقوق کودکان فقط رنج شخصی را به دنبال ندارد ، بلکه موجب اضطراب و نگرانی سیاسی ، اجتماعی و حتی باعث برخوردهای خشونت آمیز در سطح جامعه می شود. مسایل حقوقی چه مستقیم و چه غیر مستقیم به همه مردم مربوط است
کودکان سراسر جهان باید به دلیل رشد فردی و جمعی خود با حقوقی که دارند آشنا شوند باید بدانند از چه حقوقی برخوردار هستند ، باید بیاموزند با کسانی که حقوقشان پایمال شده است همدلی و همراهی کنند تا بتوانند احساس قدرت کنند و یاد بگیرند که همراه با دیگران برای حقشان عملا کاری انجام بدهند

به نقل از کتاب راهنمای کارگاههای شناخت حقوق کودک

صدای کودکان


شانزده سال دارم و طرف راست بدنم فلج شده و پای چپم نیز زیر آوار شکسته است و تمام کارهایم را پدرم انجام می دهد و هر روز درساعتی که معین نمی باشد مرا تشنج می گیرد و روزی 6 عدد قرص می خورم. مادرم در کنار ما زندگی نمی کند و نزد مادرش زندگی می کند. من با پدرم و همسرش زندگی می کنم که همسر پدرم نیز قطع نخاعی می باشد و نمی تواند هیچ کاری انجام دهد. پدرم غذا درست می کند و لباسهایمان را می شوید و غذا به من و همسرش میدهد. هر دوی ما را دستشویی می برد. من اصلاً نمی دانم که مرا چه زمانی تشنج می گیرد یکمرتبه ایستاده خود را می گیرم ناگهان می فهمم که تشنج مرا گرفته است و پدرم به دادم می رسد اصلا حالم خوب نیست روز به روز بدتر می شوم. از تو می خواهم ای خدای مهربان کمکم کنی و مرا نجات بدهی

وقتی که از کوچه پس کوچه های بهشت زهرا گذشتم بچه هایی را دیدم که سر کوره با آن هوای گرم و سوزناک دارند آجر می زنند. رفتم جلو و گفتم اسم شما چیست؟ ناصر (12 ساله)، یاسر (9 ساله) یدالله (10 ساله)، روح الله (11 ساله)... و دیگر توان حرف زدن نداشت از او پرسیدم که چرا شما کار می کنید فوراً گفت: از گرسنگی
جا خوردم و گفتم چرا از گرسنگی مگر شما کسی را ندارید که بزرگتر از شما باشد و خرج زندگیتان را بدهد. گفت چرا داریم ولی برعکس شده ما باید هم خرج پدرمان را بدهیم و هم خرج اعتیادش را
معصومه دهقانی
-----------------
یازده سال دارم. هر روز برای کمک به مادرم نانی را که او می پزد به بازار می برم و آن را می فروشم و با موتور پدرم ، خودم رانندگی می کنم و صبحی 30 عدد نان از ساعت 11 تا 2 به فروش می رسانم . عصرها نیز از ساعت 7 تا 9 شب موقعی است که من نان را به بازار می برم و می فروشم و عصرها نیز بیست وپنج عدد نان می فروشم. پول این نانها خرج و مخارج زندگیمان می باشد. در اصل مادرم نانوا می باشد و من هم شغل نان فروش را دارم و با کمک خاله ام نانها را به بازار می برم.پدرم که نمی تواند کار کند زیرا دستهایش در زیر آوار صدمه دیده است و قادر به کار کردن نیست. به همین علت من و مادرم خرج زندگیمان را در می آوریم. از خداوند سپاسگزارم که به من کار کردن در منزل و کمک به پدر و مادرم را یاد داد و همچنین از خدا می خواهم که دستهای پدرم را سالم و تندرست کند که بتواند کار کند و از اینکه در منزل می باشد و نمی تواند کاری انجام بدهد خیلی ناراحت است. به امید آن روزی که پدرم سالم و تندرست شود و بتوانیم با هم کار کنیم
حمیده حسین زاده
----------------
کلاس دوم بودم که پدرم را از دست دادم و خرج زندگیمان افتاد گردن برادر بزرگترم که کلاس چهارم بود. و ناچار بود هم سرکار برود و هم اینکه درس بخواند. مادرم نمی گذاشت می گفت شما باید درس بخوانید و آیندة خوبی را داشته باشید و خودش نان می پخت و خرج ما را می داد. تا اینکه برادرم مجبور شد سر کار برود هم کار می کرد و هم درس می خواند تا اینکه کلاس اول دبیرستان رفت و دیگر گفت من درس نمی خوانم مادرم هم چیزی به او نمی گفت چون دیگر بزرگ شده بود و بالاخره سر کار رفت و خرج مدرسه من را می داد و من هم تا کلاس اول دبیرستان رفتم و دیدم خیلی سخت است که برادرم تنهایی کار کند و خرج یک خانواده را بدهد چون او هنوز سنی ندارد بالاخره هر طور بود من هم رفتم سرکار والان هم شاگرد برادرم هستم برادرم بنا شده است و من هم شاگرد بالاخره خرج زندگی خودمان را درمی آوریم و چاره ای جزء این نداشتیم ولی الان افسوس می خوریم که چرا مدرسه را رها کردیم و تحصیل نکردیم
معصومه دهقانی

پیمان نامه حقوق کودک چیست؟

پیمان نامه حقوق کودک توافقی است که در سازمان ملل متحد صورت گرفته است. این پیمان تمام حقوق کودکان جهان را بازگو می کند. حتی می توان گفت استانداردهای اولیه زندگی خوب و رشد مناسب کودکان در مراحل مختلف را بیان می کند. کشورهایی که این پیمان را پذیرفته اند ، موظف هستند که تمامی موارد پیمان را به کار ببندند و مرتب گزارش فعالیتهای خود را ارائه دهند.
این پیمان نخستین تعهد نامه جهانی است که تا به حال برای حفظ حقوق کودکان بسته شده است. پیمان حقوق کودک ، شامل 54 ماده است که هر یک به تفکیک حقوق مختلفی را بیان می کند. این 54 ماده به چهار بخش اصلی تقسیم می شوند
حق بقا : شامل حق زندگی و برخورداری از حقوق اولیه برای زیستن است که عبارتند از : داشتن استاندارد مناسب برای زندگی ، داشتن سرپناه ، تغذیه مناسب و در دسترس بودن خدمات بهداشتی
حق رشد: شامل کلیه عوامل و شرایطی است که هر کودک را به حداکثر رشد استعدادهایش می رساند ، مانند : حق تحصیل ، بازی و تفریح ، فعالیتهای فرهنگی ، آزادی فکر و مذهب و دسترسی داشتن به اطلاعات برای کسب آگاهی
حق حمایت: مواد این بخش کودکان را از هر گونه آزار ، بی توجهی و سوء استفاده ایمن می سازد. موادی مانند توجه به کودکان مهاجر ، کودکان شکنجه و آزار دیده ، توجه به کودکانی که در درگیریهای مسلحانه شرکت می کنند ، کارگران خردسال و کودکانی که از آنان سوء استفاده جنسی می شود
حق مشارکت: این گروه از حقوق به کودکان امکان میدهد که فعالانه در جامعه و در بین مردم حضور داشته باشند. حقوقی مانند بیان اندیشه ، اظهار نظر کردن نسبت به مسایلی که مربوط به زندگیشان می شود و در انجمن ها و گردهماییها بتوانند شرکت کنند همچنان که کودکان رشد می یابند ، باید از امکانات بیشتری برای مشارکت فعالانه در جامعه خود برخوردار باشند تا بتوانند برای مسئولیتهای دوران بزرگسالی آماده شوند

پیمان حقوق کودک چگونه بوجود آمد؟

اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال 1948 در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید. در این پیمان مهم به طور ضمنی به مسایل و به حقوق کودک هم توجه شده بود ، اما طولی نکشید که رسیدگی به نیازهای خاص کودکان نظر جهانیان را به خود جلب کرد و به سرعت مطرح شد
پیمان حقوق کودک در 20 نوامبر 1989 به پایان رسید و در نشست همگانی پذیرفته شد. این پیمان سعی داشت در عین حال که مفاد اعلامیه حقوق کودک را حفظ می کند ، به مسایل جدیدی که در طی این سی سال مورد توجه قرار گرفته بود نیز بیندیشد مانند حفظ محیط زیست ، سوء استفاده جنسی از کودکان و ... ایران در سال 1372 پیمان نامه حقوق کودک را پذیرفت و تعهد کرد که آن را ترویج نماید

چگونه می توان به نوجوانان کمک کرد تا با حقوق خود آشنا شوند؟

نخستین قدم درک ماده های پیمان حقوق کودک است. اما فقط درک کردن شرط کافی نیست تا کودک بتواند در موارد حقوقی احساس مسئولیت کند. بهترین راه برای یادگیری ، گذشتن از سه مرحله زیر است
جستجو در حقوق کودک ، جمع آوری ، تحلیل و ترکیب اطلاعات
پاسخگویی به اطلاعات جمع آوری شده ، آشنایی با دیدگاه های دیگر ، حساسیت ذهنی به جنبه های مختلف حقوقی ، احساس همدلی و علاقه مندی به همکاری کردن
همکاری جدی و عملی در محیط خود فرد با تلاش و عملی کردن مواد پیمان نامه. در نتیجه این تلاش عدالت و تغییرات سازنده در زندگی، کودکان سراسر جهان با هم پیوندی نزدیک می یابند
به این ترتیب نوجوانان به این مطلب مهم پی می برند که مواد حقوقی چیزی نیست که فقط مربوط به زندگی مردم سایر نقاط جهان باشد. بلکه مشخصاًً مربوط به زندگی و جامعه خود آنها نیز هست

ستاد یاری بم (سیب) و فعالیتهای آن

بعد از زلزله 5 دی ماه با حمایت فعالان اجتماعی و فرهنگی کشور ستادی در حمایت از آسیب دیدگان زلزله تشکیل گردید. این ستاد بطور مشخص گروه هدف خود را کودکان بی سرپرست ، تک سرپرست و یا کودکانی که سرپرست آنها اسیب جدی دیده بودند اعلام کرده است ، گزارشگران خبرنامه در تاریخ 4 اردیبهشت مصاحبه ای با مسئول این ستاد انجام داده اند که در زیر آن را می خوانید
این کمپ از چه تاریخی شروع به کار کرده ؟
این کمپ از روز اول زلزله فعالیت خود را داخل چادر آغاز کرد و در حال حاضر به کار خود ادامه می دهد این کمپ روزهای اول زلزله در سرتاسر شهر فعالیت داشت و از نیمه های مهرماه 83 به محل خیابان تختی نقل مکان کرد
هدف شما از راه اندازی این کمپ چیست؟
هدف این کمپ صرفا کمک رسانی به مردم می باشدهمان طور که قبلا گفتیم این کمکها روزهای اول کمکهای مالی ، پوشاکی ، تغذیه و بهداشتی چه بهداشت روان و چه بهداشت جسم که به شکل حمام و دستشویی و فرستادن پزشک سیار و روان پزشکان و روانکاوان به محل زلزله بوده شامل می شود. و کمک به بچه های بی سرپرست ، بد سرپرست و تک سرپرست و بچه هایی که والدینشان امکانات مالی ندارند جمع آوری کردند و به صورت شبانه روزی به این بچه ها رسیدگی کردند و همه نوع امکاناتی که این بچه ها احتیاج داشتند در اختیارشان گذاشتند تا احساس امنیت و آرامش نمایند
چه نوع آموزشهایی در این کمپ به بچه ها داده می شود؟
هر نوع آموزشی که ما فکر می کردیم بهتر است و می تواند در آینده منبع درآمدی برای بچه ها باشد نظیر آموزش قالی بافی ، حصیربافی ، خیاطی و کارهای فنی در ضمن در این کمپ مهدکودک و پیش دبستانی هم وجود دارد که مربیان آنها از خود مردم بم هستند که این کار را بر عهده گرفته اند
چه گروه سنی در این کمپ آموزش می بینند؟
گروه سنی 4 تا 18 سال
چه پروژه هایی تا به حال انجام داده اید؟
یک- پروژه ای برای زنانی که کار نداشته اند و بی سرپرست یا بد سرپرست بودند و بدین صورت که آرد مجانی تا چند ماه در اختیارشان می گذاشتیم تا نانوایی کنند و از این راه مخارج خود و خانواده خود را در بیاورند یا اینکه چرخ خیاطی به صورت مجانی در اختیار کسانی که خیاط بودند قرار می دادیم و خیلی از انها چرخ خیاطی شان زیر آوار رفته بود و امکان مالی نداشتندکه دوباره تهیه کنندو بعضی ها هم بعد از زلزله سرپرست خود را از دست داده بودند کلاس خیاطی رفتند و خیاطی یاد گرفتند چرخ خیاطی گرفتند. دو- پروژه ای داشتیم برای زنان بارداری که همسرانشان را از دست داده بودند و این کمپ مخارج آنها را به مدت 2 ماه بر عهده گرفته بود و لباس برای نوزاد و تغذیه و مخارج بیمارستان این زنان را تأمین می کرد. سه- فعلا پروژه ای در دست داریم تا مکان وسیع تری فراهم کنیم که روبروی این کمپ است و شامل سالن تئاتر ، سالن ورزشی ، کتابخانه و سالن آموزشهای فنی و صنایع دستی می باشد. قبلا هم پروژه ساخت حمام و دستشویی داشتیم که در چند نقطه از شهر به اجرا درآمد
چند کودک زیر نظر این کمپ می باشد؟
فعلا حدود 40 الی 50 نفر می باشد
کمک های مالی این کمپ چگونه تأمین می شود و چه کسانی این کمپ را حمایت می کنند؟
یک گروه هفت نفره ازنظر مالی این کمپ را تأمین و اداره می کنند: آقای ثقفی ، آقای دکتر رئیس دانا که دکترای اقتصاد دارند ، آقای عمرانی رئیس 5 کتابخانه در تهران و استاد دانشگاه ، خانم اسکویی ، آقای فرج اللهی ، آقای صباغ ، آقای سینا ظهیر
آیا این حقیقت دارد که شما باغ خرما اجاره می کنید و یا اجاره کرده اید؟
ما در سال 83 خرما اجاره کرده ایم اما نه آن طوری که شما فکرمی کنید ما نمی خواهیم از این کار سودی ببریم بلکه ما می خواستیم با اجاره کردن خرما یک حالت اشتغال زایی برای بعضی از مردم باشد و بدین صورت که ما بعضی را به صورت کارگر برای جمع آوری و بسته بندی و سنجاق زدن کارتن استخدام کردیم تا کمکی به مردم بکنیم البته ما سودی که نبردیم بلکه ضرر هم کردیم
در این مکان چند نفر کار می کنند؟
یک نفر مسئول کتابخانه ، روانشناس ، آشپز، خدمتکار ، نگهبان ، مسئول مهد ، مسئول و سرپرست کمپ.کسانی که در در این کمپ کار می کنند از مردم شریف بم هستند غیر از روانشناس که در بم ما نیروی فوق لیسانس یا بالاتر نداشتیم این نیرو را از تهران آوردیم. از بهزیستی نیرو خواستیم که از این طریق هم فراهم نشد و این را هم اضافه کنم حقوقی که این نیروها می گیرند بیشتر از حقوقی است که در جاهای دیگر به نیروهای خود می دهند
نفیسه گیلانی و فیروزه کریمی افشار

شهر و محله ای که آرزو داریم

در تاریخ 18/3/84 در مرکز فرهنگی خضرا (ع)«خیابان پروین اعتصا می» کارگاه شهر دوستدار کودک ، محله دوستدار کودک با هدف توسعه اجتماعات محلی بر پایه نیازهای کودکان تشکیل شد
در این کارگاه 22 دختر 9 – 14 ساله شرکت کردند. در ابتدا از نوجوانان خواسته شد که شیرین ترین و تلخ ترین خاطرات کودکی را به یاد آورده و در صورت تمایل بازگو کنند ، سپس آنها آرزوهای خود را نقاشی کردند و برخی نیز به صورت شفاهی برای دیگران توضیح دادند. سپس از آنها خواسته شد مهمترین خطراتی که در محله خودشان آنها را تهدید می کند، بازگو کنند. از نظر کودکان این خطرات شامل تصادف ، بیماری سالک و عدم بهداشت محیط بود . سپس آنها در گروههای سه نفره و چهار نفره محله ای را که آرزو داشتند طراحی کردند. در حالیکه خاطرات شیرین کودکان بسیار متنوع بود اغلب خاطرات تلخ خاطره مرگ عزیزان در اثر زلزله و تصادف بود. آرزوهای کودکان نیز غالبا خانه ای زیبا در کنار جوی آب و شغل هایی بود که در آینده قصد انتخاب آن را داشتند. تسهیل گران این کارگاه ، نفیسه گیلانی ، زهرا و ندا گیلانی و مژگان رشیدی بودند ، هزینه های برگزاری این کارگاهها توسط سازمان بهداشت جهانی تأمین شده است
---------------
در تاریخ 28/3/84 در محل کانون خضرا شماره 5 کارگاه شهر دوستدار کودک ، محله دوستدار کودک با همکاری تسهیل گران فیروزه کریمی افشار ، صدیقه بیرجندی و سمانه ابراهیم نژاد و با حضور 12 پسر و دوازده دختر تشکیل شد. در این جمع کودکان در آرامش خاطرات شیرین و تلخ خود را مرور کردند ، خاطرات شیرین شامل سفرهای خانوادگی ، اردوهای مدرسه و شیطنت ها بود . مرگ عزیزان به ویژه در زلزله و تصادف از خاطرات بد و مشترک کودکان شرکت کننده در جلسه بود. هزینه های این کارگاه توسط سازمان جهانی بهداشت تأمین شده است
--------------
همچنین کارگاههای دیگری در مناطق مختلف شهر برگزار شده است ، این کارگاهها عبارتند از
برگزاری کارگاه شهر دوستدار کودک در محله لرستانیها ، چهار راه بوعلی با حضور 16 نوجوان 7 تا 15 ساله تسهیل گران کارگاه زهرا دریجانی ، مرضیه زاد میرانی ، مریم انوری ، مریم جزینی
برگزاری کارگاه در بلوار معلم مهدکودک ساجده با حضور 15 نفر از کودکان 7 – 10 ساله
تسهیل گران کارگاه : عصمت نیک رفتار ، مریم درویشی ، نوید فرنیا
برگزاری کارگاه در کانون فرهنگی مهران و کانون فرهنگی پشترود با حضور 40 کودک 7 – 15 ساله
تسهیل گران کارگاه : حمیده حسین زاده ، معصومه دهقانی ، سعیده قصری

صنایع دستی بم بین المللی می شود

صنایع دستی ایران به عنوان قوی ترین هنر ، حرفه وصنعت کشور از گذشته های دور تا به امروز جایگاه رفیعی در فرهنگ و اقتصاد جامعه داشته است. به اعتقاد کارشناسان صنایع دستی همواره معرف خصوصیات بارز و شاخص هنر و تمدن این مرز و بوم بوده که از نظر تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه نیز اهمیت شایانی دارد. شهرستان بم از نظر صنایع دستی غنی می باشد هر چند که توجه چندانی به این بخش نشده است. رئیس اداره صنایع دستی شهرستان بم ، محمد مطهری نیا در گفتگو با خبرنگار ما گفت : ما قبل از زلزله فقط در 4 رشته فعالیت داشتیم و 400 نفر را آموزش داده بودیم و یک مرکز در شهرستان داشتیم ولی بعد از وقوع زلزله دلخراش پنجم دی ماه وظیفه خود دانستیم که همانند سایر ارگانها یک خدمت کوچک به همشهریان خود بکنیم تا هم از نظر روحی تسکینی باشد برای دردهای آنها و هم از نظر اقتصادی هنری یاد گرفته باشند و از این طریق بتوانند امرار معاش بکنند
آقای مطهری نیا در ادامه گفت: ما بعد از زلـزله اجرای طرح ضربتی را داشتیم که حدود 2900 نفر را در سه دوره مقدماتی ، متوسطه و پیشرفته آموزش دادیم. یازده مرکز اردوگاهی و 2 مرکز ثابت در شهرستان بم و بروات برگزار شد. همراه با توسعه رشته های بیشتر و شناسایی صنعتگران در بم ، حدود 5 هزار نفر در بخش صنایع دستی آموزش دیده اند ، آموزش 500 نفر از روستاییان که 95 درصد آنها را بانوان تشکیل می دادند ، ساخت مرکز آموزش صنایع دستی با زیربنای 180 متر به مدت 20 روز که در حال حاضر در10 رشته در دو شیفت فعالیت دارند
ساخت مرکز آموزش صنایع دستی شهرستان در شهرک رزمندگان که بر اثر زلزله 85 درصد آن تخریب شده بود
وی در ادامه افزود: طرح آموزش بانوان سرپرست خانوار در جهت توانمند سازی این عزیزان داشتیم که این طرح از اردیبهشت ماه سال 83 تا پایان خرداد 84 ادامه داشت که این طرح با همکاری ستاد شهر سالم بم و کمیسیون بانوان استانداری کرمان و با سرمایه گذاری سازمان جهانی بهداشت« دبلیو اچ و» اجرا می شود. هدف این طرح آموزش و در نهایت توانمند سازی بانوان در رشته های مختلف صنایع دستی است که بعد از گذراندن این کلاسها با حمایت سازمان بهداشت جهانی وارد مرحله تولید شوند
همچنین ما 6 نمایشگاه در شهرستان، 4 نمایشگاه در استان، 3 نمایشگاه سراسری و یک نمایشگاه خارجی در مونتوای ایتالیا برگزار کردیم
رئیس صنایع دستی گفت: جهت بازاریابی صنایع دستی و به روز کردن صنایع دستی شهرستان بم با سازمان مللل متحد« یو ان دی پی» در بر نامه < ای. بی. دی>« توسعه ناحیه مدار»طرحی داده شده است
آقای مطهری نیا در ادامه گفت ما قصد داریم 12 نفر از افرادی که آموزش دیده اند و به صورت حرفه ای کار می کنند برای یک دوره آموزش به تایلند بفرستیم و دو نفر مربی از تایلند به بم خواهیم آورد و با توجه به حمایت مسئولین شهرستان از صنایع دستی و همکاری کلیه ادارات به موفقیت این طرح خوشبین هستم
حلیمه شیهکی

آموزش فعال تغذیه در پایگاههای تابستانی مدارس روستاهای بم

طرح آموزش فعال تغذیه (با تأکید بر الگوهای غذایی سالم و ریز مغذی ها) در پایگاههای تابستانی برای دانش آموزان دبستانی روستاهای آسیب دیده شهرستان بم آغاز شد. این طرح که توسط سازمان مقابله با گرسنگی «ای سی اف» انجام می شود فاز اول آن از سال گذشته در مدارس آغاز شده است بر مبنای این طرح همراه با آموزش فعال تغذیه، الگوهای صحیح غذایی در بسته های مناسب به کودکان ارائه گردیده است، خانواده و مربیان نیز در این آموزش شرکت داشته اند. بر مبنای تحقیقات انجام شده، جنوب شرق ایران به لحاظ سوء تغذیه «گرسنگی پنهان» و به ویژه سوء تغذیه ناشی از کمبود آهن دارای موقعیت حساسی است. در طرح آموزش فعال تغذیه سازمان غیردولتی ایرانی «انجمن دوستداران کودک» در قالب برنامه های آموزشی تفریحی با ای. سی. اف همکاری می کند. شایان توجه است اجرای این طرح بدون همکاری فعال آموزش و پرورش امکان پذیر نبوده است


خبرنامه دفتر هماهنگی اجتماعات محلی شهرستان بم
مدیر مسئول و سردبیر
دکتر سیامک زند رضوی، جامعه شناس و استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
آدرس: بم، میدان امام، داخل محوطه شهرداری، روبروی ساختمان اصلی
شماره تماس: 09133414615___ 2222130 .0344

پست الکترونیک
Srazavi@mail.uk.ac.ir
آدرس خبرنامه در اینترنت
http://akhbar-bam.blogspot.com
هزینه این شماره خبرنامه توسط سازمان جهانی بهداشت تأمین شده است W.H.O
This issue of the newsletter has been financed by W.H.O
چاپ: چاپخانه گلبهار

NEWS LETTER OF BAM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home